Online podnikání znamená pohodlí a flexibilitu. Pokud jste ale dosáhli svého vrcholu v domácím trhu a cítíte, že by mohlo být vhodné své horizonty rozšířit, možná je čas zamyslet se nad expanzí do zahraničí. Proč? Protože svět je plný možností a vaše produkty nebo služby mohou mít v jiných zemích obrovský potenciál.
Proč expandovat do zahraničí?
1. Nové trhy a zákazníci: Vstupem na nové trhy získáte přístup k novým zákazníkům, kteří mohou mít zájem o vaše produkty či služby. Potenciál vašeho podnikání tím pádem jen tak nevyčerpáte. Po dosažení limitu v rámci jednoho trhu můžete vždy začít prozkoumávat další země.
2. Diverzifikace rizika: Pokud se vaše podnikání opírá především o jeden trh, jste zranitelnější vůči hospodářským nebo tržním výkyvům. Diverzifikace napříč trhy udělá vaše podnikání stabilnějším. Získáte navíc mnohonásobně více zkušeností, které můžete zúročit jako v životě, tak v dalším podnikání.
3. Konkurenční výhoda: Především v případě Česka platí, že tuzemská e-commerce scéna je velmi silná. S tím souvisí také vysoká míra konkurence. Ne všude tomu tak ale musí být. Je dost možné, že v rámci expanze naleznete trh, který v sobě bude ukrývat obrovský potenciál. Věřte, že jeho aktivní hledání se vyplatí.
Jak na to?
1. Průzkum trhu: Než se rozhodnete pro konkrétní zemi, udělejte si průzkum. Zjistěte, jaký je zájem o vaše produkty, jaká je konkurence a jaké jsou tamní zvyklosti.
2. Lokalizace: Pokud chcete na zahraničním trhu uspět, musíte se přizpůsobit. To zahrnuje překlad webu, ale i přizpůsobení cenové strategie či marketingových kampaní místním zvyklostem.
3. Logistika a doprava: Přemyšlete, jak budete zboží dopravovat, jakým způsobem budete vyřizovat reklamace nebo vrácení zboží.
4. Platební metody: V některých zemích jsou oblíbené jiné platební metody než u nás. Ujistěte se, že nabízíte ty správné. Zvolená platební metoda by měla ideálně odrážet kompromis mezi tím, aby byla výhodná pro vás a zároveň byla populární a dostatečně důvěryhodná mezi zákazníky.
5. Místní legislativa: Každá země má svá vlastní pravidla. Informujte se o daních, dovozních poplatcích a dalších legislativních otázkách. V tomto kroku doporučujeme obrátit se na místní odborníky, kteří vám pomohou odhalit potenciální problémy předtím, než vzniknou. Právě podcenění právní stránky věci by mohlo v budoucnu vést ke zbytečným problémům.
Expanze do zahraničí může vašemu online podnikání otevřít dveře k novým příležitostem a zákazníkům. Ačkoliv to může být náročný proces, s dobrým plánem a odhodláním můžete svůj byznys doslova katapultovat na novou úroveň. Pokud máte pocit, že jste v domácím prostředí dosáhli svého maxima, možná je čas zamyslet se nad tím, kam by mohl váš e-shop expandovat dál.
Na paměti mějte také fakt, že expanze je nesrovnatelně snažší s e-shopovým řešením, které má pro zahraniční prodej vše připravené. V tomto ohledu nenajdete v českém prostředí nic lepšího než Upgates. Vyzkoušejte si tento bezkonkurenční e-shopový systém na prvních 30 dní zdarma. I poté bez zbytečných příplatků, se všemi funkcemi v ceně.