Zaměstnávání cizinců v tuzemských společnostech se řídí různými podmínkami s ohledem na to, zda se jedná o cizince s volným přístupem na pracovní trh či nikoliv.
Členstvím v Evropské unii a Evropském hospodářském prostoru se Česká republika stala přístupnou pro všechny potenciální zaměstnance z dalších členských zemí, kteří zde mohou hledat zaměstnání za zjednodušených podmínek, které jsou prakticky totožné s podmínkami tuzemských občanů.
Jiná situace ovšem nastává v případě, že zaměstnanec (nebo potenciální zaměstnanec) patří do skupiny uchazečů bez volného přístupu na pracovní trh. Víte, jak se v takovém případě řeší změna zaměstnavatele?
Změna zaměstnání u osob bez volného přístupu na pracovní trh
Obecně se do kategorie osob bez volného přístupu na pracovní trh řadí především lidé pocházející z třetích zemí, tedy ze států mimo Evropskou unii.
Možnosti zaměstnávání těchto osob se mezi sebou liší jednak v závislosti od jejich rodinného statutu (snadnější přístup na trh práce mají vždy osoby, které prokážou, že mají i jiný – převážně rodinný – důvod pro pobyt v tuzemsku), jednak od odbornosti, kterou jsou schopni poskytnout. V konečném důsledku tak tyto osoby pracují v rámci tří režimů, při nichž je jim vydáváno:
– povolení k zaměstnání
– zaměstnanecká karta
– modrá karta
Ve všech třech případech je povolení vydáváno vždy konkrétní osobě a na konkrétní zaměstnání (pozici u daného zaměstnavatele). V případě, že zaměstnanec chce změnit pracovní pozici/zařazení u stávajícího zaměstnavatele nebo přímo zaměstnavatele, není tento proces zcela jednoduchý a vyžaduje schválení žádosti podávané na ministerstvo vnitra.
Jak postupovat při změně zaměstnání u cizince
Pracujete-li na některý z výše uvedených typů pracovního povolení, měli byste v případě, že se chystáte měnit pracovní pozici u stávajícího zaměstnavatele, nebo přejít k novému zaměstnavateli, začít celý proces řešit v předstihu.
Cizincům s volným přístupem na pracovní trh v takové situaci stačí poté, co se daná změna uskuteční, provést hlášení u místně příslušného finančního úřadu, cizinci bez volného přístupu však bez schválení určenými orgány hrozí ztráta daného povolení. Podmínky pro schválení zahrnují následující:
– držitel zaměstnanecké karty požádá o změnu zaměstnání sám
– žádost je realizována doručením speciálního formuláře na pracovišti ministerstva vnitra osobně (případně prostřednictvím zmocněnce), elektronicky (e-mail s elektronickým podpisem, datová schránka) nebo poštou
– žádat o změnu zaměstnání je možné s nástupem nejdříve od 6 měsíců po obdržení zaměstnanecké karty a nejpozději do 60 dnů od ukončení předchozího zaměstnání (v 60. den musí být formulář fyzicky doručen)
Nastoupit do nového zaměstnání může žadatel až po obdržení schvalovacího rozhodnutí, proto je nutné v žádosti uvést nástup datum nástupu do zaměstnání nejdříve 30 dnů od podání žádosti (to je lhůta na její vyřízení).