Jihokorejští řidiči nákladních aut se ve středu vrátí do práce po osmi dnech stávky, protože dosáhli dohody o mzdách a nákladech na paliva. Jejich protestní akce otřásla globálními dodavatelskými řetězci. TASR zprávu převzala z AFP.
Stávka kamionistů narušila výrobu a dodávky v důležitých odvětvích, jako jsou ocelářský, petrochemický a automobilový sektor. Byl také zkouškou pro nového prezidenta Jun Sok-jola, který se zavázal, že bude řešit pracovní spory „přísně“.
Odborový svaz řidičů nákladních aut (Cargo Truckers Solidarity Union) dosáhl dohody s ministerstvem dopravy v úterý (14. 4.) pozdě večer. Kamionisté se vrátí do práce od středy, oznámilo ministerstvo.
Ministerstvo v prohlášení uvedlo, že se mu „ulevilo“, když se odbory rozhodly ukončit stávku, a vyjádřilo lítost nad přerušením logistiky a výroby.
Kamionisté svolali stávku na protest proti prudkému nárůstu cen pohonných hmot (inflace v zemi je na nejvyšší úrovni za více než deset let) a ukončení garance minimální mzdy.
Platnost systému sazeb bezpečné nákladní dopravy měla vypršet později v průběhu letošního roku, ale obě strany se údajně dohodly, že jej ponechají. Tento systém byl navržen tak, aby pomohl předcházet nebezpečné jízdě kamionistů a zaručil minimální sazby za přepravu.
Stávka ve čtvrté největší asijské ekonomice byla další ranou pro mezinárodní dodavatelské řetězce, které stále zápasí s důsledky blokád na zastavení onemocnění COVID-19 a nově is ruskou invazí na Ukrajinu.
Jižní Korea je největším světovým vývozcem paměťových čipů a domovem globální čipové velmoci Samsung Electronics i velkých automobilek včetně Hyundai a Kia Motors.
Ministerstvo obchodu v úterý uvedlo, že akce vedla ke ztrátám pro podniky ve výši přibližně 1,6 bilionu wonů (1,19 miliardy eur). Vláda v úterý zároveň vyzvala kamionisty k ukončení stávky, která „způsobuje velké problémy v logistické síti“.
Prezident, který je nováčkem v politice, během kampaně slíbil, že bude přísný v pracovních sporech a naznačil, že je více za byznys v otázkách, než je minimální pracovní doba.