Auto jako investice: jak koupit a nepředělat na tom

Date:

Share post:

I když koupě nemovitosti se jeví Slovákům jako nejlepší investice do budoucnosti, ukážeme vám levnější způsob, jak investovat. Každé auto totiž dojede v průběhu času do bodu, kdy jeho hodnota přestane s věkem klesat. Investoři se dívají na vzácná klasická auta jako na potenciálně velmi lukrativní formu investice a způsob, jak diverzifikovat svá portfolia ve světě, kde se úrokové míry limitně blíží nule a jak se obrnit proti případné další krizi na akciovém trhu.

Podle jiných je to jen další investiční bublina – podobná té z osmdesátých let, kdy ceny sběratelských aut vystřelily vzhůru a poté se zase propadly do hlubin a zanechaly za sebou zástupy plačících investorů.


Hledáte to pravé pro váš velký den? Co takhle vyzkoušet: jednoduché svatební oznámení.


Ale nic z toho vlastně běžného automobilového nadšence nezajímá. Pokud tedy nevezmeme v úvahu efekt „prosakování“, kdy rostoucí ceny nejvzácnějších vozů nutí ty, kteří na ně najednou nedosáhnou, hledat „o patro níže“ a ženou tak nahoře i ceny těch dostupnějších, nebo dokud se ve větší míře nerozšířily investiční fondy zaměřené na klasická auta.

Už dávno nejen pro nejbohatší

Většina lidí považuje investice do klasických aut za doménu bohatých. Předpokládají, že za investice lze považovat pouze uznávaná historická vozidla, zatímco veškerá auta, která si běžný smrtelník může dovolit, jsou stále jen stárnoucím spotřebním zbožím.

A z pohledu čisté investice mají pravdu. Každé auto vás bude stát peníze na údržbě, garážování, pojistkách a dalších výdajích, které jsou nezbytné pro udržení jeho hodnoty. Tyto náklady lze velmi redukovat, pokud máte auto jen uskladněné a uložené „na lepší časy“, ale dramaticky rostou, pokud s ním jezdíte.

A protože rozdíl v provozních nákladech mezi například Mazdou MX-5 a Jaguarem E-type není tak propastný jako rozdíl v jejich pořizovacích cenách, bude mnohem obtížnější vyrovnat tyto náklady nárůstem hodnoty. Pokud jste neměli štěstí a nekoupili na začátku devadesátých let klasickou Tatru za 20 tisíc, stará auta bývají příšernou investicí.

Bod obratu ceny je důležitý faktor

Co když se na to ale podíváme poněkud jinak? Pokud budeme brát údržbu, garážování a pojistku jako cenu za zábavu, kterou si s autem užijeme, můžeme se z investičního hlediska podívat na samotný vývoj ceny. To najednou udělá mnohem zajímavější investici iz relativně levných aut. Zejména pokud je alternativou pořídit si „spotřební“, relativně nové auto s prudkým poklesem hodnoty.

Takže, jaká je nejlepší cesta, jak si pořídit zábavné auto a ztratit na něm co nejméně peněz? Nebo dokonce nějaké vydělat?

Klíčem zde je křivka poklesu hodnoty. Každé auto, dokonce i to nejobyčejnější, dojde v průběhu času do bodu, kdy jeho hodnota přestane s věkem klesat a po nějaké době dokonce začne růst. U některých aut trvá desítky let, než dosáhnou tohoto „bodu obratu“, jiným to může trvat jen deset nebo dvacet let. Vy samozřejmě hledáte auto, které bude mít velmi ostrou stoupající část této křivky, a chcete jej koupit co nejblíže jejímu dnu.

Vzpomínky a emoce prodávají

Pokud hledáte auto, které bude mít strmou křivku nárůstu hodnoty, potřebujete něco, co milují děti nebo mladí dospělí. Nejlepší volbou je auto, kolem kterého se rodí kult a fanouškovská základna. Bonusové body sbíráte za každou písničku nebo film, které o něm vzniknou. A ještě více bonusových bodů za auto populární mezi tunery/hotroddery/racery a jinými druhy nadšenců.

To samozřejmě neznamená, že jakýkoli unavený rodinný sedan, polepený spoilery a nálepkami, se stane cenným. Ale auta, která jsou v určitých kruzích populární, v nich zřejmě budou populární i nadále – iv době, kdy jejich majitelé dospějí a následně zestárnou.

Praktičnost neprodává

Woman’s hands holding mobile phone and booking cab. Close up. Car rental service, carsharing. European street with parked cars in background.

Praktičnost je důležitá při jízdě. Ale u klasiky je její hodnota mizivá až žádná. Vlastně často bývá dokonce záporná – klasická auta se většinou kupují jako hračky, takže lidé preferují ty karosářské varianty, které jsou přitažlivější a lepší pro příjemnou víkendovou jízdu.

Takže obvykle platí, že čím méně dveří, čím méně střechy nebo čím méně sloupků, tím lépe. Jedinou výjimkou mohou být kombíky – ty obvykle nejsou tak ceněny jako kupé, ale bývají dražší než sedany, protože se v nich dá spát na srazech nebo vozit díly.

A pokud už máte nutkání své auto vylepšit, snažte se co nejvíc držet vratných změn (takže žádné úpravy karoserie) a nezkoušejte být kreativní. Díly od uznávaných značek, populární úpravy, typické pro dané období – to vše může cenu auta zvýšit, nebo jí přinejmenším neublížit.

- Reklama -PR články

Další články autora

Investice Porsche by měla překročit 200 milionů eur

Německá společnost Porsche Werkzeugbau by měla do roku 2024 v Horní Středě v okrese Nové Město nad Váhom...

Podíl biosložky v motorových palivech by se měl zvýšit

Podíl biosložky v motorových palivech by se měl do roku 2030 postupně zvýšit ze současných 8,2 % až...

Foxconn chystá výrobu pro automobilový průmysl

Foxconn Slovakia rozšíří své podnikání o dodávky pro automobilový průmysl. Ve svém závodě v Nitře plánuje v letošním...

Důvěra investorů v ekonomiku Německa i celé eurozóny v červnu vzrostla

Důvěra investorů v Německu i celé eurozóně v červnu vzrostla, jelikož se pesimistický pohled expertů z finančního trhu...